Het is de vraag naar hout- en papierproducten uit aantoonbaar duurzaam beheerd bos dat duurzaam bosbeheer wereldwijd vooruit helpt. De centrale vraag tijdens de jaarbijeenkomst van PEFC Nederland was dan ook: “Hoe prikkel jij de markt voor gecertificeerde producten?”. Diverse sprekers met verschillende achtergrond gaven hun invulling op deze vraag.PEFC nationaal en internationaal De jaarbijeenkomst werd geopend door Kees Boon, voorzitter van PEFC Nederland met een overzicht van de nationale activiteiten van het bijna afgelopen jaar. Vervolgens vertelde Sarah Price, hoofd projecten en ontwikkeling van PEFC International, over de internationale activiteiten van het PEFC keurmerk. Sarah ziet in de vele landen die zij bezoekt dat duurzaam bosbeheer lokaal een relevante impact moet leveren en dat belanghebbenden in het land zelf het beste kunnen uitdenken hoe zij de uitdagingen voor duurzaam bosbeheer oppakken. Het PEFC personeel faciliteert daarbij door onder andere kennis te delen. Tevens kunnen organisaties gebruik maken van het PEFC Collaboration Fund om duurzaam bosbeheer wereldwijd te bevorderen. Jaarlijks kunnen non-profit organisaties en leden van PEFC hiervoor een projectvoorstel indienen. Tot op heden heeft het fonds zo’n € 600.000 geïnvesteerd om duurzaam bosbeheer te stimuleren. Daaraan werd ruim € 750.000 toegevoegd door organisaties die participeerde in de diverse projecten.Consumenten onderzoeken gerelateerd aan duurzaam Na het internationale verhaal van Sarah, volgde twee Nederlandse studenten van de Wageningen Universiteit die consumentenonderzoeken doen. Nigel Steenis onderzoekt als PhD-kandidaat de perceptie die consumenten hebben van de duurzaamheid van verpakkingen en hoe verpakkingen het oordeel van de consument kunnen beïnvloeden. Hij stelt onder vast dat er een grote variatie aan uitleg is over wat duurzaam is. Goede intenties van de consument leiden niet vanzelfsprekend tot de meest duurzame keuze. Keurmerken kunnen een rol spelen bij de beoordeling over de geloofwaardigheid van de verpakking, leg dan wel uit waar het logo voor staat. Merlijn Schuurbiers heeft als één van de weinige onderzocht of consumenten bereid zijn meer te betalen voor bijvoorbeeld een houten tuintafel als deze een keurmerk heeft als PEFC. Hij concludeert, het keurmerk heeft een significant positieve invloed op de aankoopbeslissing en opmerkelijk genoeg lijkt het meer invloed te hebben dan consumenten verwacht hadden dat het hem of haar zou beïnvloeden.Doe er je voordeel mee Vervolgens informeerde Rik van Kraaij, RVO Nederland, hoe bedrijven van het rijk belastingkorting kunnen behalen door bij het toepassen van hout een keurmerk als PEFC te garanderen met bijbehorende Chain of Custody certificering. Deze belastingkorting heet de MIA/Vamil regeling. Voor bedrijven die het PEFC Chain of Custody certificaat bezitten en hout met PEFC keurmerk leveren een prima verkoopargument richting opdrachtgevers. Over de relatie merk en keurmerk Leontine Gast, oprichtster van the agency for positive change The Terrace, heeft jarenlange ervaring in het sterk maken van merknamen. Haar boodschap: Vertel het verhaal achter jouw product, praat niet alleen over prijs. Reputatie en geloofwaardigheid zijn belangrijker. Door de eigenschappen en de beloften van het merk en keurmerk te combineren hebben consumenten vertrouwen. Hun keuze wordt bevestigd. Doordat een merk en keurmerk samenwerken, versterken zij elkaar. Denk hierbij aan AH biologisch, Beter leven en ook het PEFC-keurmerk.In ’t kort, om zichtbaar te zijn moet je samenwerken als merk en keurmerk en samen delen. Deel dus mooie projecten en producten met PEFC. De verhalen en projecten hebben duidelijk een groot bereik. Een goed voorbeeld hiervan is het Globetheater van Shakespeare in Diever wat een hoog bereik, clicks en reacties op heeft geleverd. Netwerken Na de presentaties bood de borrel deelnemers gelegenheid om de opgedane inspiratie met elkaar en de presentatoren te bespreken. Hieronder kan je een diashow bekijken en de presentaties downloaden: Kees Boon, voorzitter PEFC Nederland: Introductie, hoe prikkel jij de markt voor duurzame producten; Sarah Price, hoofd projecten en ontwikkeling PEFC International: What does PEFC do to promote sustainable forest management; Nigel Steenis, student WUR: Consumentenperceptie van verpakkingsduurzaamheid; Merlijn Schuurbiers, student WUR: Het relatieve belang van boscertificatie in aankoopbeslissingen van consumenten van houtproducten; Rik van Kraaij, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) – MIAVamil: Meer duurzaam hout op de markt. Stimulering door fiscaal voordeel met MIAVamil; Leontine Gast, The Terrace: Wat is het mooiste wat je met je merk kunt doen.>