Alle kleine beetjes helpen. Een bekend gezegde, maar ook grote stappen bij een internationaal opererend bedrijf hebben we in ons duurzaamheid streven nodig.
KFC heeft een stringent milieu- en duurzaamheidsbeleid en eist van toeleveranciers en partners een zelfde commitment. Voor KFC is het thema “verpakkingen” belangrijk zowel vanuit duurzaamheid- en hygiënisch oogpunt, als wel door wettelijke voorschriften voor voedselverpakkingen. Voorstellen van partners voor verbetering kunnen derhalve altijd op een warme belangstelling van KFC rekenen. Zo ook het advies van Anna Coleman, Delta Packaging account manager voor KFC, om over te stappen naar PEFC-gecertificeerd verpakkingskarton, geproduceerd door Stora Enso. |
Daar de overstap, door grote inzet van alle betrokkenen, snel en voorspoedig verliep was er met recht, in meerdere opzichten, sprake van een win-win situatie. Delta Packaging vindt het overigens volstrekt logisch en normaal als partner deze adviestrajecten in te gaan en telkens door slim nadenken en innoveren een bijdrage te leveren aan het verduurzamen van de keten. Het winnen van de KFC Supplier Award was dan ook een verrassing. Maar ik wed dat ze er stiekem, en terecht, best een beetje trots op zijn
KFC laat zien dat “Duurzaamheid een belangrijk thema is voor KFC” niet een loos zinnetje uit een duurzaamheidsclausule is, maar actief beleid dat uitgevoerd wordt en tot resultaten lijdt. Delta laat zien dat je als partner een perfect product moet leveren maar ook een actieve rol bij het invullen van de duurzaamheidstargets kunt en moet spelen.Eigenlijk moet er nog twee keer “win” staan want ook de duurzame en gecertificeerde bosbouw krijgt een boost door de inzet van PEFC karton op grote schaal door KFC. |
De consument wint ook want hij kan er op vertrouwen dat het PEFC-keurmerk op de kartonnen verpakkingen staat voor een product gemaakt uit duurzaam vezelmateriaal. De consument, zo blijkt uit diverse onderzoeken, bijvoorbeeld door CPI (Confederation of Paper Industries) en Novelis ‘consumer viewpoints on sustainability’ report van “Forum for the Future” is hier erg in geïnteresseerd. Deze onderzoeken geven aan dat een groot deel van de consumenten prijs stelt op papieren- of kartonnenverpakkingen. Verpakkingen met een duurzaamheidskeurmerk, als “PEFC”, geeft de consument het vertrouwen dat het product van duurzaam geproduceerde materialen gemaakt is.
Delta Packaging, KFC en PEFC een “win, win, win, win” situatie voor duurzaamheid en de consument.
26.10.2015