Verleidelijk, duurzaam en circulair verpakken was het thema van de PEFC Jaarbijeenkomst donderdag 3 november jl. in Driebergen. De invoering van wet- en regelgeving voor eenmalig bruikbare kunststofproducten biedt kansen voor materialen als papier en karton. Onder begeleiding van dagvoorzitter Siem Haffmans van Partners for Innovations gingen de sprekers en deelnemers in de zaal op diverse thema’s in als LCA, trends en ontwikkelingen, en e-commerce.Jaarlijks gebruiken we in de EU circa 50 miljard voedselverpakkingen voor afhaalmaaltijden en meer dan 56 miljard bekers. Sinds juli 2021 zijn verschillende eenmalig bruikbare plastic producten verboden of gereguleerd. Vanaf 2024 worden voor consumptie ter plaatse herbruikbare bekers en voedselverpakkingen de norm. Voor consumptie van eten en drinken ‘on-the-go’, afhaal en bezorging is het dan niet meer toegestaan om gratis wegwerp drinkbekers en voedselverpakkingen af te geven aan de klant. “Kortweg, zwerfafvalgevoelige kunststofproducten mogen niet meer op de markt gebracht worden of ze worden fors duurder. Duurzaam verpakken wordt dus nog belangrijker. Dit biedt kansen voor papier en karton, mits ze geen kunststof bevatten en betaalbaar zijn”, aldus Siem Haffmans.Welke verpakking is het meest duurzaam? Nikki Groote Schaarsberg, onderzoeker bij KIDV, ging in op hoe we duurzaamheid kunnen meten en nam de deelnemers mee in een meerkeuze vraag ‘welke verpakking is het meest duurzaam?’ met een 3-tal verpakkingsvoorbeelden. Verassend genoeg werd de glazen pot boven de PE fles en PE multi-layer pouch door een meerderheid van het publiek gekozen, terwijl de PE multi-layer pouch het meest milieuvriendelijk uit de KIDV test kwam. Het is duidelijk dat duurzaamheid begint bij het verpakkingsontwerp, waarbij functie, specificatie en hoeveelheid van belang zijn. Vervolgens kijk je naar de productie en het gebruik en de mogelijkheid tot hergebruik en recycling. Een onafhankelijk gemaakte LCA wordt alsmaar belangrijker. De Sustainable Packaging Compass van de KIDV helpt bedrijven hierbij. Vanaf begin 2023 worden ook papier en karton meegenomen in de berekening van de Compass.Van ontwerp tot en met productie Wouter Wigmans, Marketing & Design Manager bij Remmert Dekker Packaging, inspireerde het publiek met zijn presentatie en de meegebrachte verpakkingsvoorbeelden waarbij karton gebruikt wordt i.p.v. op plastic gebaseerde verpakkingen. Wouter ging dieper in op het proces: start is de inventarisatie met de klant van functie tot en met (her)gebruik en recyclebaarheid. Efficiënt transport, praktische opslag en stapelbaarheid zijn hierbij ook van groot belang. Vervolgens begint het ontwerpproces, waarbij de duurzame oorsprong van verpakkingsmaterialen en de vorm centraal staan. Na deze stappen wordt een verpakking in productie genomen. Merkeigenaren maken meer en meer de keuze om de duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal aan te tonen aan de klant door een (PEFC) logo op de verpakking. Uit de dialoog met het publiek bleek overigens dat we in Nederland voorop lopen in recycling maar ook dat het voor de consument niet altijd duidelijk is hoe een verpakking gerecycled moet worden, bijvoorbeeld als deze is gemaakt van meerdere materialen.Het aantal online aankopen is met 9% gegroeid naar 168 miljoen. Waarvan 151,6 miljoen met een besteding van €14,2 miljard in Nederland. De consument vindt het wel belangrijk dat webwinkels hun pakketten met minder verpakkingsmateriaal en minder lucht in de verpakkingen versturen. In e-commerce is men daarom bezig met deze thema’s: minder of kleinere verpakkingen, minder lucht in de verpakking, de (her)bruikbaarheid van verpakking en recyclen aldus Ellen de Lange, Programmamanager Duurzaamheid bij thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org heeft een brancheverduurzamingsplan ‘duurzaam verpakken’ opgesteld, via tussentijdse steekproeven wordt gekeken naar de ontwikkeling daarvan. Samenwerkingen worden gestart om naar standaardisatie over te gaan en pilots zijn gestart om te vernieuwen. Handreiking aan de leden van thuiswinkel.org zijn de ‘Handleiding Duurzaam Verpakken voor de e-commerce sector’ en ‘E-learning Verpakken’.Positief is dat 82% van de webwinkels aangeven dat herbruikbare verpakkingen een kansrijke manier is om de sector te verduurzamen en dat er potentie is om 48 miljoen kilo aan verpakkingen te reduceren. Ook daarom wordt door thuiswinkel.org onderzocht of dit op te lossen is door inname van verpakkingen door logistieke dienstverleners en afhaalpunten. Groene, gezonde toekomst: #PlantJouwToekomst Duidelijk werd wel tijdens de bijeenkomst “dat het frappant is dat niemand vraagt ‘hebben we wel genoeg plastic?’, terwijl wel de vraag wordt gesteld of we ‘genoeg papier en karton hebben?’. Oftewel zijn er genoeg bomen om voor de productie van papier en karton? Dit terwijl papier en karton hernieuwbare materialen zijn indien afkomstig uit duurzaam, gecertificeerde bossen”, concludeerde de dagvoorzitter Haffmans.Help mee aan een groene en gezonde toekomst en sluit je aan door het PEFC-certificaat te behalen. Het is in 8 stappen haalbaar. Dankzij jouw bedrijf en verpakkingen worden dan continu bomen geplant zodat de bossen in stand blijven én een onuitputtelijke bron voor de grondstof van papieren- en (vouw)kartonnenverpakkingen.