Succesvolle Empack beurs voor het PEFC-keurmerk
Empack 2016 Jaarbeurs Utecht

De tweedaagse verpakkingsbeurs Empack is succesvol voor PEFC. Dit blijkt wel uit de continue stroom van bezoekers die meer informatie willen ontvangen, de enthousiaste reacties over de stand en het seminar “Verpakken: natúúrlijk duurzaam!”.

Het PEFC-keurmerk stond voor het eerst op de verpakkingsbeurs Empack in Den Bosch. De stand maakte bezoekers duidelijk dat verpakkingen de link zijn tussen bos en consument. Deze stond dan ook vol verpakkingen, karton, papier, hout en echte bomen.

PEFC Empack beurs stand B202 2015 Den Bosch

Vertrouwen in duurzame herkomst

Meer en meer vragen bedrijven en ook de consument om een duurzame verpakking. Of het nu om een theedoosje gaat, een kartonnen doos of een pallet voor het transport naar de winkel. Het transparant maken van de duurzame herkomst van een verpakking wordt gezien als een onderdeel van de merkwaarde van een bedrijf. Uit een onderzoek door GfK blijkt dat 60% van de 13.000 ondervraagden in 13 verschillende landen het erover eens zijn dat hun keuze voor een product met een keurmerk, zoals PEFC, op de verpakking tijdens boodschappen doen een positief verschil maakt.

Boom vol PEFC-gecertificeerde producenten

De toevoer naar Nederland van PEFC-gecertificeerde materialen voor verpakking van karton en papier is groot. Papier- en kartonproducenten zijn overwegend PEFC-gecertificeerd. Om deze boodschap over te brengen was op de Empack een houten boom ingericht met alle gecertificeerde producenten vermeld op een diversiteit aan verpakkingen. Ook voorbeelden van PEFC-gecertificeerde houten mini pallets kon men op de stand vinden.

 PEFC Houtpaviljoen boom met diverse verpakkingen

Seminar “Verpakken: natúúrlijk duurzaam!”

PEFC Empack beurs dagvoorzitter KIDVPEFC Empack beurs panel sessie 2

Het door PEFC georganiseerde seminar werd goed bezocht. De sprekers afkomstig uit iedere schakel in de verpakkingssketen hadden een enthousiast en inhoudelijk goed verhaal over het belang van duurzaam verpakken. Zo sprak The Terrace met inspirerende voorbeelden over het bouwen van merken die een positieve verandering maken. PROUDdesign vertelde over het ontstaan van de duurzame PEFC-gecertificeerde verpakking voor de Nederlandse Lovechock chocolade. Metsä Board over de duurzame grondstoffen die zij betrekken van gecertificeerde boseigenaren, in totaal is 74% van hun grondstoffen PEFC-gecertificeerd. Burrows Nederland demonstreerde hoe met een stappenplan het PEFC-certificaat werd behaald en nu servetten en hamburger wraps PEFC-gecertificeerd worden geleverd. De Has Hogeschool vertelde wat de opleiding Packaging Projectmanager inhoudt en wat deze afgestudeerde studenten aan know how meekrijgen om duurzame verpakkingen te ontwikkelen. Als afsluiter sprak Jumbo Supermarkten over hun 6 thema’s op weg naar een nog duurzamere bedrijfsvoering en duurzame verpakkingen in het schap. Onder leiding van dagvoorzitter van het seminar Hester Klein Lankhorst van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken werd de bezoekers ook de gelegenheid gegeven tijdens een tweetal panel sessies vragen te stellen. Hierbij was de opmerking van studenten ‘duurzaam doe je toch gewoon’ een goede afsluiting van het seminar, want duurzaam doen is niet alleen voor nu, het is ook voor de toekomst.

PEFC Empack Beurs panel sessie 1Foto’s: © Mick Röben

21.04.2015